موضوع: پیشنهاد برنامه
جامع عملیاتی و اجرایی تهیه و تدوین رشتههای مورد نیاز آموزش عالی در حوزههای علم، فناوری
و مهارتی بر اساس اسناد بالا دستی
گردآوری، تهیه و تدوین
محمد رضا مجمع
مجموعه فعالیت های مجمع
موسسه علوم کاربردی افق
مرکز آموزش عالی علمی – کاربردی افق
فهرست
مطالب
گفتار نخست
ارتقای
رویکرد آموزش عالی
گفتار دوم
اهداف طراحی، تهیه و تدوین رشتههای حوزههای علم و
فناوری و مهارتی
گفتار سوم
چارچوب آموزش عالی و صلاحیت ملی ایران
گفتار چهارم
"نظام
جامع ملی پیشرفت و عدالت آموزشی" برداشتن کنکور در مقاطع دکترا و
کارشناس ارشد در رشته های مورد نیاز کشور
گفتار پنجم
نمونه ارایه شده در سال 1378 که توسط مسوولان وقت اجرایی نشده و بعد از 15
سال در دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی اجرایی شد
گفتار ششم
روش های اجرایی رشتههای مورد نیاز آموزش عالی در حوزههای علم و فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی
گفتار هفتم
دوران زندگی بانوان و فهرست رشتههای
آموزشی مرتبط با رویکرد تمدن سازی
گفتار هشتم
فهرست رشتهها، دورهها و دروس آموزشی
حوزههای علم و فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی
گفتار نخست
ارتقای
رویکرد آموزش عالی
1-وضعیت موجود آموزش عالی
عنوان |
ردیف |
ترجمه و آموزش رشته های کشورهای
غربی در دانشگاهای کشور |
1 |
ترجمه و آموزش منابع
آموزشی کشورهای غربی در دانشگاههای کشور |
2 |
تهیه و تدوین رشته های
دانشگاهی براساس نیازهای کشور |
3 |
اکثر رشته های علوم
انسانی و علوم پایه در دانشگاههای کشور با رویکرد ترجمه صد درصد از کشورهای غربی
و حفظ نمودن مطالب بدون قدرت تجزیه و تحلیل و نقد توسط دانش آموختگان می باشد. |
4 |
اکثر رشته های آموزش عالی
در کشور آموزش برای آموزش می باشد یعنی پرورش مدرس و استاد برای آموزش سرفصل های
و منابع آموزشی غربی در کلیه مقاطع آموزشی کشور(سیکل بسته) |
5 |
تعدادی از رشته ها در
دانشگاههای مهارتی همانند دانشگاه جامع علمی کاربردی آموزش برای کار یا شغل
ارایه میگردد |
6 |
آموزش دانشجویان برای
دانش آموختگی جهت تصدی پست های سازمانی برای افراد در قسمت بالایی هرم جمعیتی
مسوولان، مدیران ارشد، مدیران میانی و... |
7 |
آموزش به صورت 1- آموزش
محور 2- پژوهش محور به روشهای 1- حضوری 2- مجازی |
8 |
2-پیشنهاد برای ارتقای رویکرد آموزش عالی
کشور
عنوان |
ردیف |
آموزش برای زندگی |
1 |
آموزش برای مرزآفرینی یا
فن آفرینی |
2 |
آموزش برای کار (شغل -
پست) |
3 |
آموزش برای آموزش |
4 |
3-پیشنهاد برای ارتقای اجرای آموزش عالی کشور
عنوان |
ردیف |
آموزش
به صورت 1- آموزش محور 2- پژوهش محور 3- پروژه محور 4- ترکیبی
|
1 |
به
روشهای 1-حضوری نیمه
حضوری -2 مکاتبه
ای = کلاس های غیرحضوری با معرفی منبع آموزشی و شرکت در آزمون-3 آموزش
از راه دور = کلاس های مجازی از طریق اینترنت-4 کارگاه
آموزشی-5 -سمینار
تخصصی6 -انجام
پروژه تخصصی با هدایت استاد راهنما و مشاور7 8- ارایه نمونه کار 9-
ترکیبی 10- سایر
موارد با ذکر نام و روش اجرایی |
2 |
برنامه ریزی آموزش در
حوزههای علم و فناوری و مهارتی برای قاعده تا راس هرم جمعیتی کشور |
3 |
آموزش بر مبنای استانداردهای : 1-یاددهی - یادگیری 2- قانونگذاری –
قانون پذیری 3- فرهنگ سازی- فرهنگ پذیری |
4 |
تعریف صحیح کارآفرین
= مرزآفرین یا فن آفرین
ویژگیها
1- واژهها حامل باری هستند که اگر آن بار مطابق واقع
نباشد، آنگاه میتواند تصویرهای غلط ایجاد کند.
2- وقتی میگویم کارآفرینی، اینگونه تصور میشود که هرکسی یک
کارخانهای راه بیندازد و چند تَن را شاغل کند، به آن کارآفرینی میگویند.
3- بهعلاوه واژه کار نیز در زبان فارسی حدود ١٠ معنی دارد.
4- وقتی میگویم کارآفرینی، منظور «شغل»آفرینی هم نیست؛ چه
برسد به «کار»آفرینی!
5- بنابراین در گام اول با هدف اینکه مفهوم کارآفرینی درست
به ما منتقل شود، باید دنبال یک واژه جدید بگردیم!
6- متأسفانه در ایران همه گمان میکنند که کارآفرین کسی است
که برای عدهای شغل و کسب ایجاد میکند. پس هرکس بنگاهی راه بیندازد که عدهای را
شاغل کند؛ بهعنوان کارآفرین شناخته میشود. این برداشت موجب شده ما درباره سیاست
گذاری کارآفرینی هم به بیراهه برویم. بنابراین حتما باید این برداشت را اصلاح و جایگزین
مناسبی برای اصطلاح «کارآفرین» پیدا کنیم.
7- در واقع کارآفرین کسی است که در هر جایگاهی، شغل یا رشتهای
که حضور دارد، خط شکنی میکند و مرزی را که اطراف خودش دارد یک گام جلوتر میبرد.
8- استاد، معلم، نقاش، صنعتگر و... هرکدام اطراف خود مرزهایی
دارند: مرز دانش، مرز فناوری، مرز روشهای تولید، مرز بازار، مرز کیفیت کالا، مرز
نظام اداری و... ازجمله مرزهایی هستند که ما را محصور کردهاند و ظرفیت زایش و تولید
و خلاقیت و نوآوری و تنوع و تحول را در ما محدود کردهاند.
9- کارآفرین کسی است که جسارت میکند و این مرزها را میشکند.
10-
کارآفرین، مدیری
خطشکن در حوزه فعالیت خودش است که میتواند اقتصاددانی باشد و تئوری جدیدی بسازد یا
میتواند هنرمندی باشد و سبک جدیدی خلق کند یا میتواند صنعتگری باشد که کالای جدیدی
ابداع میکند، کیفیت کالاهای موجود را بهبود میدهد، فناوری را ارتقا میدهد،
بازارهای جدیدی خلق میکند، روش تولید را عوض میکند، سازمان تولید را بازچینی و
چابک میکند و نظایر اینها.
11-
کارآفرین کسی
است که یکی از مرزهایی را که در برابر خود دارد، شکسته و به جلو گام برمیدارد.
12-
"مرزآفرین" یا
"فنآفرین" میتواند
واژههای مناسبتری باشد.
13-
بهعبارتدیگر،
کارآفرین کسی است که در حوزه فعالیت خودش استانداردها را ارتقا میدهد و
استانداردهای جدیدی ایجاد میکند؛ بنابراین یک مربی ورزشی هم میتواند کارآفرین
باشد، اگر با استفاده از روشهای تمرینی جدید و متفاوت، بتواند رکوردهای جدیدی
خلق کند و استاندارد حوزه ورزشی خود را بالاتر ببرد.
14-
بنابراین خیلی
ساده دو تعبیر را میتوانیم برای تعریف کارآفرینی به کار ببریم: کسی که در حرفه
خودش مرز جدیدی خلق میکند و کسی که استانداردهای موجود را در حرفه خودش ارتقا میدهد.
گفتار
دوم
اهداف طراحی، تهیه و
تدوین رشتههای
حوزههای علم، فناوری و مهارتی
1- هر تلاش و کوششی که در جهت ایجاد رفتار صحیح برای
انسانها
انجام گردد، موجب سلامت جسم، روان و موفقیت آینده خود و دیگران خواهد شد.
2- در ادبیات نظری "توسعه دانش و مهارتهای
شغلی"، تاکنون رویکردهای متعدد و متنوعی از سوی صاحب نظران و تئوری پردازان امر
آموزش طراحی شده است. این رویکردها در
سطح دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، موسسات و مراکز آموزشی کوتاه مدت تخصصی و واحد
های آموزش سازمانها به شکل گستردهای به معرض
اجراء در آمده است.
حلقهی
مفقوده سیر تکامل رویکردهای آموزشی، عدم توجه طراحان الگو های آموزشی به ایجاد "جذابیت و صراحت در بیان مطالب
آموزشی" بوده است.
3- انگیزه طراحی، تهیه و تدوین و هدف اصلی این رشته
ها، علاوه بر طرح و مرور بر مباحث اصلی علوم کاربردی، ارایهی مطالب به منظور کسب "توانایی و مهارتهای" مورد نیاز برای " زندگی
معنوی، شخصیتی و اقتصادی"
مخاطبان میباشد.
4- بهکارگیری رویکردهای نوین آموزش و یادگیری، با بهرهمندی از فناوریهای جدید نظیر:
رایانه، اینترنت ، چند رسانهایها،
نوارهای ویدیویی، صوتی، لوحهای فشرده، آموزش مبتنی بر وب، بهرهمندی از شبکههای
رایانهای، تلویزیونی، رادیویی و مخابراتی، سامانههای مدیریت آموزشی، مدیریت
محتوای آموزشی و ارتباطات از راه دور میباشد.
5- این رشته ها به منظور تحقق دانشگاه تمدن ساز،
ارایهی راهکاری برای تحقق الگوی پیشرفت و عدالت و سبک زندگی و ارایهی زکات علم
در حد توان پدید آورندگان، تهیه و تدوین گردیده است.
6- این رشته ها بهمنظور توسعه و در مسیر رشد و تکامل کشور
عزیزمان ایران و با امید گامهای بلند علمی، تخصصی و کاربردی، هدفمند، مؤثر و گرهگشا،
تهیه و تدوین گردیده است.
7- روش ویژهای که برای نگارش این رشته ها برگزیده
شده است، نیز حاصل این اعتقاد میباشد، که مهارتهای لازم برای تحقیقات
و پژوهش بهوسیله شاگردی و کسب تجربه به بهترین وجه بهدست میآید و
گسترش مییابد.
8- در روند تحقیق، پژوهش و تدریس، مجموعهای از
موضوعها و
کاربردهای ضروری را که در سال های متمادی گرد آوری شده است، با مطالب علمی هماهنگ شده است.
این
رشته ها بر این اهداف تهیه و تدوین گردیده است:
1-
تحقق سند علم و فناوری و مهارت
2-
تحقق دانشگاه تمدن ساز
3- تحقق آموزشهای تمدن ساز
4- تحقق الگوی پیشرفت و عدالت
5-
تحقق سبک زندگی سالم
6-
مدیریت دانایی محور – دانش محور نوآوری نظام یافته (TIRZ)
7- تحقق آموزشهای مهارتی، ارزشمند بهمنظور کسب
شغل با احساس مسوولیت
8- تحقق شبکهی اجتماعی: به اشتراک گذاشتن توانایی ها، مهارتها و علایق
9- تعاملی: ارتباط چندگانه با مخاطب شامل: نوشتن و خواندن، کار عملی و کارگاهی در
منزل و محل کار، دسترسی به سرفصلهای آموزشی، دسترسی به منابع آموزشی و کمک
آموزشی، امکان برگزاری آزمون به روشهای مختلف، امکان
برگزاری کلاسهای آموزشی به روشهای مختلف
10-
ارایهی
مدرک معتبر
"نظام جامع ملی پیشرفت و
عدالت آموزشی"
برداشتن
کنکور در مقاطع دکترا و کارشناس ارشد در رشته های مورد نیاز کشور
1-
اهداف طرح
ردیف |
عنوان |
1 |
ارتقای آموزش در سطح کشور |
2 |
تحقق اسناد بالا
دستی همچون: نقشه جامع علمی کشور |
3 |
تحقق نهضت نرم افزاری و تولید علم |
4 |
استفاده از ظرفیت نیروی انسانی داخل کشور |
5 |
صدور دانش، علم، فناوری و ... به سایر کشورهای جهان بعد
از دانش آموختگی |
6 |
جلوگیری از فرار مغزها |
7 |
جلوگیری از خروج ارز |
2-
وضعیت موجود:
ردیف |
عنوان |
1 |
تعداد صندلی های موجود در کشور برای دانشجویان حدود هشتصد
هزار |
2 |
تعداد متقاضیان
برای مقاطع کارشناسی در دانشگاه های سراسری و آزاد اسلامی حدود هفتصد هزار تن |
3 |
تعداد متقاضیان کارشناسی ارشد حدود هفتصد و پنجاه هزار تن |
4 |
تعداد جذب دانشجوی کارشناس ارشد در دانشگاه های سراسری و
آزاد اسلامی حدود یک صد و پنجاه هزار تن |
5 |
تعداد متقاضیان دکترا حدود سیصد هزار تن |
6 |
تعداد جذب دانشجوی دکترا در دانشگاه های سراسری و
آزاد اسلامی حدود پانزده هزار تن |
3-
آسیب شناسی:
ردیف |
عنوان |
1 |
عدم استفاده از توان علمی و مهارتی افراد متقاضی در
دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به عنوان دانشجو در مقاطع دکترا و کارشناسی
ارشد |
2 |
عدم استفاده از توان علمی و مهارتی دانش آموختگان در حوزه های مختلف کشور همچون:
صنایع، علوم اجتماعی، کشاورزی و ... |
3 |
ادامه تحصیل از متقاضیان در کشورهای خارجی و خروج ارز از
کشور |
4 |
ادامه تحصیل از متقاضیان در کشورهای خارجی و فرار مغزها |
5 |
ادامه تحصیل از متقاضیان در کشورهای خارجی و تغییر
الگوهای رفتاری و فرهنگی آنها در هنگام بازگشت به کشور |
6 |
ادامه تحصیل از متقاضیان در کشورهای خارجی و عدم تحقق
تشکیل خانواده در ایران و یا به وجود آمدن مشکلات خانوادگی |
7 |
استفاده از تحقیقات و پژوهش های این دانشجویان در دانشگاه
های خارج از کشور در حوزه های مختلف و ارتقای رتبه های علمی این دانشگاه ها کشورها توسط این دانشجویان |
8 |
صرف زمان و هزینه بی مورد در کلاس های آمادگی کنکور دکترا
و کارشناسی ارشد |
9 |
به هدر رفتن زمان و عمر جوانان در کلاس های آمادگی کنکور
دکترا و کارشناسی ارشد |
10 |
برگزاری دوره ها و کلاس ها تحت عنوان های مختلف و شرکت
افراد به عنوان فراگیر، دانشپذیر و ... و صرف هزینه چند ده میلیون تومانی و عدم
ارایه مدرک معتبر |
11 |
ارایه سوابق کاری به دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و
موسسات کشورهای اروپایی و صرف هزینه چند ده میلیون تومانی و دریافت مدارک دکترا،
کارشناس ارشد و ... که مورد تایید وزارت علوم نمی باشد . |
12 |
دریافت آمایش سرزمینی بر اساس نیروهای انسانی مورد
نیاز کشور براساس مدرک، مقطع، صنایع، علوم، فناوری، علوم انسانی، جنسیت، مشاغل،
کارآفرینی، صادرات دانش فنی و مهندسی به کشورهای همسایه، صادرات دانش فنی و
مهندسی سایر کشورها و ... از سازمان مدیریت
و برنامه ریزی ( به احتمال قوی وجود ندارد) |
13 |
دریافت آمایش سرزمینی بر اساس نیروهای انسانی مورد
نیاز کشور براساس مدرک، مقطع، صنایع، علوم، فناوری، علوم انسانی، جنسیت، مشاغل،
کارآفرینی، صادرات دانش فنی و مهندسی به کشورهای همسایه، صادرات دانش فنی و
مهندسی سایر کشورها و ... از سازمان
آمار ( به احتمال قوی وجود ندارد) |
14 |
سایر موارد |
4-
روش اجرای طرح :
ردیف |
عنوان |
1 |
انتخاب و تفکیک روش اجرایی رشته های دانشگاه ها و مراکز
آموزشی به صورت آموزشی، پژوهشی، پروژه محور، ترکیبی و ... |
2 |
انتخاب و تفکیک دانشگاه های کشور
(سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی) برای اجرای مقاطع تحصیلی مختلف |
3 |
فراخوان از کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها، ارگان ها، دستگاه ها، واحدهای
تولیدی – صنعتی و ... برای اعلام طرح ها، پروژه ها، موضوع
های تحقیقاتی و مطالعاتی و ... |
4 |
گردآوری و طبقه بندی طرح ها، پروژه ها، موضوع های تحقیقاتی و مطالعاتی و ... |
5 |
طبقه بندی طرح ها، پروژه ها، موضوع های تحقیقاتی و مطالعاتی و ... بر اساس
رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برای اجرا توسط دانشجویان دکترا و
کارشناس ارشد |
6 |
رتبه بندی و تعیین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسری برای اجرای اکثر
مقاطع تحصیلی دکترا و کارشناس ارشد و مقطع کارشناسی در رشته های خاص همچون:
هسته ای، مکانیک، پلیمر، نفت و ... |
7 |
رتبه بندی و تعیین دانشگاه های آزاد اسلامی
برای اجرای اکثر مقاطع تحصیلی دکترا و کارشناس ارشد و مقطع کارشناسی در
رشته های خاص همچون: هسته ای، مکانیک، پلیمر، نفت و ... |
8 |
رتبه بندی و تعیین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسری
برای اجرای اکثر مقاطع تحصیلی کارشناسی و کاردانی همچون: دانشگاه جامع علمی – کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه ای و ... و
مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد در رشته های خاص و پژوهش محور یا پروژه محور |
9 |
آمایش سرزمینی |
10 |
اصلاح قوانین و مقررات مرتبط در این خصوص |
گفتار چهارم
نمونه ارایه شده در
سال 1378 که توسط مسوولان وقت اجرایی نشده و بعد از 15 سال در دانشگاههای دولتی و
آزاد اسلامی اجرایی شد
پیشنهادهایی برای شکستن سد کنکور
در کلیه مقاطع تحصیلی در سال 1378
چارچوب آموزش عالی و صلاحیت ملی
ایران
روش های اجرایی رشتههای مورد نیاز آموزش عالی در حوزههای
علم، فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی اسلامی – ایرانی
1-
تحقق جایگاه مفهومی سبک زندگی سالم
2-
پیشنهاد: رشتههای آموزشی حوزههای
علم و فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی می تواند
به صورت نمونه در دانشگاه جامع علمی - کاربردی عملیاتی و اجرایی گردد.
3-
برگزاری رشتههای آموزشی حوزههای
علم و فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی به دو سیستم ذیل:
ردیف |
عنوان |
1 |
ترمی |
2 |
پودمانی |
5-روش های برگزاری رشتههای
آموزشی حوزههای علم و فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی (بلند مدت – کوتاه مدت)
ردیف |
عنوان |
1 |
حضوری |
2 |
نیمه حضوری |
3 |
مکاتبه ای = کلاس های
غیرحضوری با معرفی منبع آموزشی و شرکت در آزمون |
4 |
آموزش از راه دور = کلاس های
مجازی از طریق اینترنت |
5 |
کارگاه آموزشی |
6 |
سمینار تخصصی |
7 |
انجام پروژه تخصصی با هدایت
استاد راهنما و مشاور |
8 |
ارایه نمونه کار |
9 |
سایر موارد با ذکر نام و روش اجرایی |
6-
7-
جدول توضیحی رشتهها، دورهها و دروس
آموزشی حوزههای علم و فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی
ردیف |
عنوان
حوزه |
عنوان
گروه آموزشی |
1 |
رفتارهای
فردی |
مهارتهای
زندگی فردی |
2 |
سبک
و فرهنگ زندگی خانوادگی |
مهارتهای
کاربردی زندگی مشترک |
3 |
رفتار
اجتماعی مردم |
علوم
اجتماعی کاربردی |
4 |
حرفه
صنوف مردم |
علوم
اقتصادی کاربردی |
5 |
رفتارهای
سازمانی |
علوم
اقتصادی کاربردی |
6 |
تعامل
با مردم سایر کشورها |
روابط
بینالملل |
7 |
الگوی
اسلامی –
ایرانی پیشرفت و عدالت |
الگوی
اسلامی –
ایرانی پیشرفت و عدالت |
گفتار ششم
دوران زندگی بانوان
و فهرست رشتههای آموزشی مرتبط با رویکرد تمدن
سازی اسلامی – ایرانی
گفتار هفتم
فهرست رشتههای آموزشی حوزههای علم، فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی
اسلامی – ایرانی
رشتههای پیشنهادی سبک
زندگی سالم
ردیف |
رشتهی آموزشی |
کاردانی |
کارشناسی ناپیوسته |
کارشناسی ارشد |
دکترا |
زیر گروه آموزشی |
حوزه، گروه هدف |
1 |
مدیریت سبک زندگی - علم و مهارت های زندگی کاربردی |
● |
● |
● |
● |
مهارتهای کاربردی زندگی فردی و مشترک
(خانوادهی سالم-زندگی خانوادگی = مهارتهای
زندگی خانوادگی- علم زندگی- علم و مهارت زندگی - مهارت ها و علوم زندگی مشترک
کاربردی - خانوادهی متعالی) |
سبک زندگی سالم و الگوی یشرفت و
عدالت |
2 |
مدیریت سبک زندگی - بانوان |
● |
● |
● |
● |
||
3 |
مدیریت سبک زندگی – جوانان و نوجوانان |
● |
● |
● |
● |
||
4 |
مدیریت سبک زندگی – مدیریت خانواده |
● |
● |
● |
● |
||
5 |
مدیریت سبک زندگی – مدیریت تندرستی |
● |
● |
● |
● |
||
6 |
سواد کاربری |
● |
● |
● |
● |
||
7 |
سبک زندگی
ایرانیان- دوران اسلامی |
● |
● |
● |
● |
||
8 |
سبک زندگی
ایرانیان- پیش از اسلام |
● |
● |
● |
● |
||
9 |
مدیریت سبک زندگی |
● |
● |
● |
● |
دسته
بندی رشته های ورزشی
ورزش های توپ و تور |
|
ورزش های میدانی |
|
ورزش های راکتی |
|||
ردیف |
رشته ورزشی |
ردیف |
رشته ورزشی |
ردیف |
رشته ورزشی |
||
1 |
بسکتبال |
1 |
سوارکاری |
1 |
تنیس روی میز |
||
2 |
فوتبال |
2 |
هاکی |
2 |
تنیس |
||
3 |
والیبال |
3 |
چوگان |
3 |
بدمینتون |
||
4 |
هندبال |
4 |
گلف |
4 |
اسکواش |
||
5 |
فوتسال |
5 |
بیسبال |
|
|
||
6 |
راگبی |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
ورزش های رزمی |
|
ورزش های آبی |
|
ورزش های پیست و کوهستان |
|||
ردیف |
رشته ورزشی |
ردیف |
رشته ورزشی |
ردیف |
رشته ورزشی |
||
1 |
تکواندو |
1 |
شنا |
1 |
اسکی |
||
2 |
جودو |
2 |
قایقرانی |
2 |
اسکیت |
||
3 |
کاراته |
3 |
کوهپیمایی و کوهنوردی |
||||
4 |
ورزش های رزمی |
3 |
نجات غریق |
4 |
سنگ نوردی و صعودهای ورزشی |
||
5 |
ووشو |
4 |
غواصی |
5 |
دوچرخه سواری |
||
6 |
کونگ فو |
5 |
واتر پلو |
6 |
موتورسواری |
||
7 |
بوکس |
6 |
اسکی روی آب |
7 |
اتومبیلرانی |
||
8 |
شمشیر بازی |
7 |
شیرجه |
|
|
||
9 |
کشتی |
8 |
موج سواری |
|
|
||
10 |
کشتی باچوخه |
|
|
||||
11 |
ورزشهای رزمی پارسی |
|
|
|
|
|
|
|
ورزش های تیراندازی |
|
ورزش های قدرتی |
||
|
|
ردیف |
رشته ورزشی |
ردیف |
رشته ورزشی |
||
|
|
1 |
تیر اندازی |
1 |
وزنه برداری |
||
|
|
2 |
تیراندازی با کمان |
2 |
پرورش اندام |
||
|
|
|
دارت |
3 |
زورخانه ای |
||
|
|
|
|
||||
|
|
ورزش های آمادگی جسمانی |
|
ردیف |
رشته ورزشی |
1 |
دو و میدانی |
2 |
ژیمناستیک |
3 |
آمادگی جسمانی و ایروبیک |
4 |
ورزش های سه گانه |
رشتههای پیشنهادی
تربیت بدنی و علوم ورزشی
ردیف |
رشتهی آموزشی |
کاردانی |
کارشناسی ناپیوسته |
کارشناسی ارشد |
دکترا |
زیر گروه آموزشی |
حوزه، گروه هدف |
1 |
دو و میدانی |
موجود است |
● |
● |
|
علم و فناوری – تربیت بدنی و علوم ورزشی |
سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و
عدالت |
2 |
فوتسال |
موجود است |
● |
● |
|
||
3 |
آمادگی جسمانی |
موجود است |
● |
● |
|
||
4 |
ژیمناستیک |
موجود است |
● |
● |
|
||
5 |
شنا |
موجود است |
● |
● |
|
||
6 |
دوچرخه سواری |
موجود است |
● |
● |
|
||
7 |
تیراندازی |
موجود است |
● |
● |
|
||
8 |
تیراندازی با کمان |
موجود است |
● |
● |
|
||
9 |
چوگان |
موجود است |
● |
● |
|
||
10 |
اسکواش |
موجود است |
● |
● |
|
||
11 |
هنر رزم ملی ایران (کونگ فو) |
موجود است |
● |
● |
|
||
12 |
بوکس |
موجود است |
● |
● |
|
||
13 |
کوهپیمایی و کوه نوردی |
موجود است |
● |
● |
|
||
14 |
سنگ نوردی و صعودهای ورزشی |
موجود است |
● |
● |
|
||
15 |
ورزش پهلوانی و زورخانه ای |
موجود است |
● |
● |
|
||
16 |
جودو |
موجود است |
● |
● |
|
||
17 |
راگبی |
موجود است |
● |
● |
|
||
18 |
واترپلو |
موجود است |
● |
● |
|
||
19 |
کاراته |
موجود است |
● |
● |
|
|
|
20 |
غواصی |
موجود است |
● |
● |
|
|
|
21 |
والیبال |
موجود است |
● |
● |
|
|
|
22 |
بسکتبال |
موجود است |
● |
● |
|
|
|
23 |
پرورش اندام |
موجود است |
● |
● |
|
|
|
24 |
وزنه برداری |
موجود است |
● |
● |
|
|
|
25 |
ورزش سالمندان |
موجود است |
● |
● |
|
|
|
26 |
ورزش معلولان |
موجود است |
● |
● |
|
|
|
ردیف |
رشتهی آموزشی |
کاردانی |
کارشناسی ناپیوسته |
کارشناسی ارشد |
دکترا |
زیر گروه آموزشی |
حوزه، گروه هدف |
27 |
فوتبال |
موجود است |
● |
● |
|
علم و فناوری – تربیت بدنی و علوم ورزشی |
سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و
عدالت |
28 |
کشتی |
موجود است |
● |
● |
|
||
29 |
سوارکاری |
موجود است |
● |
● |
|
||
30 |
هندبال |
موجود است |
● |
● |
|
||
31 |
اسکیت |
موجود است |
● |
● |
|
ردیف |
رشتهی آموزشی |
کاردانی |
کارشناسی ناپیوسته |
کارشناسی ارشد |
دکترا |
زیر گروه آموزشی |
حوزه، گروه هدف |
1 |
تنیس روی میز |
● |
● |
● |
|
علم و فناوری – تربیت بدنی
و علوم ورزشی |
سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت |
2 |
تنیس |
● |
● |
● |
|
||
3 |
بدمینتون |
● |
● |
● |
|
||
4 |
دفاع شخصی |
● |
● |
● |
|
||
5 |
ووشو |
● |
● |
● |
|
||
6 |
ورزش های رزمی پارسی |
● |
● |
● |
|
||
7 |
ورزش های رزمی |
● |
● |
● |
|
||
8 |
یوگا |
● |
● |
● |
|
||
9 |
شمشیر بازی |
● |
● |
● |
|
||
10 |
موتورسواری |
● |
● |
● |
|
||
11 |
اتومبیلرانی |
● |
● |
● |
|
||
12 |
قایقرانی |
● |
● |
● |
|
||
13 |
نجات غریق |
● |
● |
● |
|
||
14 |
اسکی روی آب |
● |
● |
● |
|
||
15 |
شیرجه |
● |
● |
● |
|
||
16 |
موج سواری |
● |
● |
● |
|
||
17 |
اسکی |
● |
● |
● |
|
||
18 |
ورزشهای هوایی |
● |
● |
● |
|
||
19 |
کشتی باچوخه |
● |
● |
● |
|
|
|
20 |
شهرنوردی (پارکور) |
● |
● |
● |
|
|
|
21 |
ورزشهای روستایی و عشایری |
● |
● |
● |
|
|
|
22 |
بولینگ |
● |
● |
● |
|
|
|
23 |
هاکی |
● |
● |
● |
|
|
|
24 |
گلف |
● |
● |
● |
|
|
|
25 |
کبدی |
● |
● |
● |
|
|
|
26 |
پاورلیفتینگ |
● |
● |
● |
|
|
|
ردیف |
رشتهی آموزشی |
کاردانی |
کارشناسی ناپیوسته |
کارشناسی ارشد |
دکترا |
زیر گروه آموزشی |
حوزه، گروه هدف |
27 |
بیلیارد |
● |
● |
● |
|
علم و فناوری – تربیت بدنی
و علوم ورزشی |
سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت |
28 |
دارت |
● |
● |
● |
|
||
29 |
مچ اندازی |
● |
● |
● |
|
||
30 |
کریکت |
● |
● |
● |
|
||
31 |
بیسبال |
● |
● |
● |
|
||
32 |
جوجیستو |
● |
● |
● |
|
||
33 |
کیک بوکسینگ |
● |
● |
● |
|
||
34 |
آیکیدو |
● |
● |
● |
|
||