• خانه
  • پیشنهاد برنامه جامع عملیاتی و اجرایی تهیه و تدوین رشته‌های مورد نیاز آموزش عالی در حوزه‌های علم، فناوری و مهارتی بر اساس اسناد بالا دستی
پیشنهاد برنامه جامع عملیاتی و اجرایی تهیه و تدوین رشته‌های مورد نیاز آموزش عالی در حوزه‌های علم، فناوری و مهارتی بر اساس اسناد بالا دستی

پیشنهاد برنامه جامع عملیاتی و اجرایی تهیه و تدوین رشته‌های مورد نیاز آموزش عالی در حوزه‌های علم، فناوری و مهارتی بر اساس اسناد بالا دستی

  • کد خبر : 37
  • نویسنده : مجمع
  • 1403/4/15
  • 141

 

موضوع: پیشنهاد برنامه جامع عملیاتی و اجرایی تهیه و تدوین رشته‌های مورد نیاز آموزش عالی در حوزه‌های علم، فناوری و مهارتی بر اساس اسناد بالا دستی

 

 

 

 

 

 

 

                        گردآوری، تهیه و تدوین

محمد رضا مجمع

مجموعه فعالیت های مجمع

موسسه علوم کاربردی افق

مرکز آموزش عالی علمی کاربردی افق

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب                                                                                                        

گفتار نخست

ارتقای رویکرد آموزش عالی  

گفتار دوم

اهداف طراحی، تهیه و تدوین رشته‌های حوزه‌های علم و فناوری و مهارتی

گفتار سوم

چارچوب آموزش عالی  و صلاحیت ملی ایران

گفتار چهارم

"نظام جامع ملی پیشرفت و عدالت آموزشی" برداشتن کنکور در مقاطع دکترا و کارشناس ارشد در رشته های مورد نیاز کشور

گفتار پنجم

نمونه ارایه شده در سال 1378 که توسط مسوولان وقت اجرایی نشده و بعد از 15 سال در دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی اجرایی شد

گفتار ششم

روش های اجرایی رشته‌های مورد نیاز آموزش عالی در حوزه‌های علم و فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی

گفتار هفتم

دوران زندگی بانوان  و فهرست رشته‌های آموزشی مرتبط با رویکرد تمدن سازی

گفتار هشتم

فهرست رشته‌ها، دوره‌ها و دروس  آموزشی حوزه‌های علم و فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی


 

 

 

 

 

 

 

گفتار نخست

 

 

ارتقای رویکرد آموزش عالی  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-وضعیت موجود آموزش عالی

 

 

عنوان

ردیف

ترجمه و آموزش رشته های کشورهای غربی در دانشگاهای کشور

1

ترجمه و آموزش منابع آموزشی کشورهای غربی در دانشگاههای کشور

2

تهیه و تدوین رشته های دانشگاهی براساس نیازهای کشور

3

اکثر رشته های علوم انسانی و علوم پایه در دانشگاههای کشور با رویکرد ترجمه صد درصد از کشورهای غربی و حفظ نمودن مطالب بدون قدرت تجزیه و تحلیل و نقد توسط دانش آموختگان می باشد.

4

اکثر رشته های آموزش عالی در کشور آموزش برای آموزش می باشد یعنی پرورش مدرس و استاد برای آموزش سرفصل های و منابع آموزشی غربی در کلیه مقاطع آموزشی کشور(سیکل بسته)

5

تعدادی از رشته ها در دانشگاههای مهارتی همانند دانشگاه جامع علمی کاربردی آموزش برای کار یا شغل ارایه میگردد

6

آموزش دانشجویان برای دانش آموختگی جهت تصدی پست های سازمانی برای افراد در قسمت بالایی هرم جمعیتی مسوولان، مدیران ارشد، مدیران میانی و...

7

آموزش به صورت 1- آموزش محور 2- پژوهش محور به روشهای 1- حضوری 2- مجازی

8

 


 

 

 

2-پیشنهاد برای ارتقای رویکرد آموزش عالی کشور

 

عنوان

ردیف

آموزش برای زندگی

1

آموزش برای مرزآفرینی یا فن آفرینی

2

آموزش برای کار (شغل - پست)

3

آموزش برای آموزش

4

 

3-پیشنهاد برای ارتقای اجرای آموزش عالی کشور

عنوان

ردیف

آموزش به صورت 1- آموزش محور 2- پژوهش محور 3- پروژه محور 4- ترکیبی

 

1

به روشهای

 1-حضوری

نیمه حضوری -2

مکاتبه ای = کلاس های غیرحضوری با معرفی منبع آموزشی و شرکت در آزمون-3

آموزش از راه دور = کلاس های مجازی از طریق اینترنت-4

کارگاه آموزشی-5

-سمینار تخصصی6

-انجام پروژه تخصصی با هدایت استاد راهنما و مشاور7

8- ارایه نمونه کار

9- ترکیبی

10- سایر موارد با ذکر نام و روش اجرایی

2

برنامه ریزی آموزش در حوزه‌های علم و فناوری و مهارتی برای قاعده تا راس هرم جمعیتی کشور

3

آموزش بر مبنای استانداردهای : 1-یاددهی -  یادگیری 2- قانونگذاری قانون پذیری 3- فرهنگ سازی- فرهنگ پذیری

4

 

تعریف صحیح کارآفرین = مرزآفرین یا فن آفرین

ویژگی‌ها

 

1-    واژه‌ها حامل باری هستند که اگر آن بار مطابق واقع نباشد، آن‌گاه می‌تواند تصویر‌های غلط ایجاد کند.

2-    وقتی می‌گویم کارآفرینی، این‌گونه تصور می‌شود که هرکسی یک کارخانه‌ای راه بیندازد و چند تَن را شاغل کند، به آن کارآفرینی می‌گویند.

3-    به‌علاوه واژه کار نیز در زبان فارسی حدود ١٠ معنی دارد.

4-    وقتی می‌گویم کارآفرینی، منظور «شغل»آفرینی هم نیست؛ چه برسد به «کار»آفرینی!

5-    بنابراین در گام اول با هدف اینکه مفهوم کارآفرینی درست به ما منتقل شود، باید دنبال یک واژه جدید بگردیم! 

6-    متأسفانه در ایران همه گمان می‌کنند که کارآفرین کسی است که برای عده‌ای شغل و کسب ایجاد می‌کند. پس هرکس بنگاهی راه بیندازد که عده‌ای را شاغل ‌کند؛ به‌عنوان کارآفرین شناخته می‌شود. این برداشت موجب شده ما درباره سیاست گذاری کارآفرینی هم به بیراهه برویم. بنابراین حتما باید این برداشت را اصلاح و جایگزین مناسبی برای اصطلاح «کارآفرین» پیدا کنیم. 

7-    در واقع کارآفرین کسی است که در هر جایگاهی، شغل یا رشته‌ای که حضور دارد، خط شکنی می‌کند و مرزی را که اطراف خودش دارد یک گام جلوتر می‌برد.

8-    استاد، معلم، نقاش، صنعتگر و... هرکدام اطراف خود مرز‌هایی دارند: مرز دانش، مرز فناوری، مرز روش‌های تولید، مرز بازار، مرز کیفیت کالا، مرز نظام اداری و... ازجمله مرزهایی هستند که ما را محصور کرده‌اند و ظرفیت زایش و تولید و خلاقیت و نوآوری و تنوع و تحول را در ما محدود کرده‌اند.

9-    کارآفرین کسی است که جسارت می‌کند و این مرزها را می‌شکند.

10-                        کارآفرین، مدیری خط‌شکن در حوزه فعالیت خودش است که می‌تواند اقتصاددانی باشد و تئوری جدیدی بسازد یا می‌تواند هنرمندی باشد و سبک جدیدی خلق کند یا می‌تواند صنعتگری باشد که کالای جدیدی ابداع می‌کند، کیفیت کالاهای موجود را بهبود می‌دهد، فناوری را ارتقا می‌دهد، بازار‌های جدیدی خلق می‌کند، روش تولید را عوض می‌کند، سازمان تولید را بازچینی و چابک می‌کند و نظایر ‌اینها.

11-                        کارآفرین کسی است که یکی از مرزهایی را که در برابر خود دارد، شکسته و به جلو گام برمی‌دارد.

12-                        "مرزآفرین" یا "فن‌آفرین" می‌تواند واژه‌های مناسب‌تری باشد.

13-                        به‌عبارت‌دیگر، کارآفرین کسی است که در حوزه فعالیت خودش استاندارد‌ها را ارتقا می‌دهد و استانداردهای جدیدی ایجاد می‌کند؛ بنابراین یک مربی ورزشی هم می‌تواند کارآفرین باشد، اگر با استفاده از روش‌های تمرینی جدید و متفاوت، بتواند رکورد‌های جدیدی خلق کند و استاندارد حوزه ورزشی خود را بالاتر ببرد.

14-                        بنابراین خیلی ساده دو تعبیر را می‌توانیم برای تعریف کارآفرینی به کار ببریم: کسی که در حرفه خودش مرز جدیدی خلق می‌کند و کسی که استاندارد‌های موجود را در حرفه خودش ارتقا می‌دهد.

 


 

 

 

 

گفتار دوم

اهداف طراحی، تهیه و تدوین رشته‌های

حوزه‌های علم، فناوری و مهارتی


 

   1- هر تلاش و کوششی که در جهت ایجاد رفتار صحیح برای انسانها انجام گردد، موجب سلامت جسم، روان و موفقیت آینده خود و دیگران خواهد شد.

   2- در ادبیات نظری "توسعه دانش و مهارتهای شغلی"، تاکنون رویکردهای متعدد و متنوعی از سوی صاحب نظران و تئوری پردازان امر آموزش طراحی شده است. این رویکردها در سطح دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، موسسات و مراکز آموزشی کوتاه مدت تخصصی و واحد های آموزش سازمانها به شکل گسترده‌ای به معرض اجراء در آمده است.

حلقه‌ی مفقوده سیر تکامل رویکردهای آموزشی، عدم توجه طراحان الگو های آموزشی به ایجاد "جذابیت و صراحت در بیان مطالب آموزشی" بوده است.

   3- انگیزه طراحی، تهیه و تدوین و هدف اصلی این رشته ها، علاوه بر طرح و مرور بر مباحث اصلی علوم کاربردی، ارایه‌ی مطالب به منظور کسب "توانایی و مهارتهای" مورد نیاز برای " زندگی معنوی، شخصیتی و اقتصادی" مخاطبان میباشد.

   4- به‌کارگیری رویکردهای نوین آموزش و یادگیری، با بهره‌مندی از فناوری‌های جدید نظیر: رایانه، اینترنت ، چند رسانه‌ای‌ها، نوارهای ویدیویی، صوتی، لوح‌های فشرده، آموزش مبتنی بر وب، بهره‌مندی از شبکه‌های رایانه‌ای، تلویزیونی، رادیویی و مخابراتی، سامانه‌های مدیریت آموزشی، مدیریت محتوای آموزشی و ارتباطات از راه دور می‌باشد.

   5- این رشته ها به منظور تحقق دانشگاه تمدن ساز، ارایه‌ی راهکاری برای تحقق الگوی پیشرفت و عدالت و سبک زندگی و ارایه‌ی زکات علم در حد توان پدید آورندگان، تهیه و تدوین گردیده است.

   6- این رشته ها به‌منظور توسعه و در مسیر رشد و تکامل کشور عزیزمان ایران و با امید گام‌های بلند علمی، تخصصی و کاربردی، هدف‌مند، مؤثر و گره‌گشا، تهیه و تدوین گردیده است.

   7- روش ویژه‌ای که برای نگارش این رشته ها برگزیده شده است، نیز حاصل این اعتقاد می‌باشد، که مهارتهای لازم برای تحقیقات و پژوهش به‌وسیله شاگردی و کسب تجربه به بهترین وجه به‌دست میآید و گسترش مییابد.

   8- در روند تحقیق، پژوهش و تدریس، مجموعهای از موضوعها و کاربردهای ضروری را که در سال های متمادی گرد آوری شده است، با مطالب علمی هماهنگ شده است.

 

 

 

     

این رشته ها بر این اهداف تهیه و تدوین گردیده است:

1-      تحقق سند علم و فناوری و مهارت

2-     تحقق دانشگاه تمدن ساز

3-     تحقق آموزش‌های تمدن ساز

4-      تحقق الگوی پیشرفت و عدالت

5-    تحقق سبک زندگی سالم

6-     مدیریت دانایی محور دانش محور نوآوری نظام یافته (TIRZ)

7-     تحقق آموزش‌های مهارتی، ارزشمند به‌منظور کسب شغل با احساس مسوولیت

8-     تحقق شبکه‌ی اجتماعی: به اشتراک گذاشتن توانایی ها، مهارتها و علایق

9-      تعاملی: ارتباط چندگانه با مخاطب شامل: نوشتن و خواندن، کار عملی و کارگاهی در منزل و محل کار، دسترسی به سرفصل‌های آموزشی، دسترسی به منابع آموزشی و کمک آموزشی، امکان برگزاری آزمون به روشهای مختلف، امکان برگزاری کلاس‌های آموزشی به روشهای مختلف

10-    ارایه‌ی مدرک معتبر

 

 

 

 

 

گفتار سوم

"نظام جامع ملی پیشرفت و عدالت آموزشی"

برداشتن کنکور در مقاطع دکترا و کارشناس ارشد در رشته های مورد نیاز کشور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-      اهداف طرح

ردیف

عنوان

1

ارتقای آموزش در سطح کشور

2

تحقق اسناد بالا دستی هم‌چون: نقشه جامع علمی کشور

3

تحقق نهضت نرم افزاری و تولید علم

4

استفاده از ظرفیت نیروی انسانی داخل کشور

5

صدور دانش، علم، فناوری و ... به سایر کشورهای جهان بعد از دانش آموختگی

6

جلوگیری از فرار مغزها

7

جلوگیری از خروج ارز

 

 

 

 

2-      وضعیت موجود:

 

ردیف

عنوان

1

تعداد صندلی های موجود در کشور برای دانشجویان حدود هشتصد هزار

2

تعداد متقاضیان برای مقاطع کارشناسی در دانشگاه های سراسری و آزاد اسلامی حدود هفتصد هزار تن

3

تعداد متقاضیان کارشناسی ارشد حدود هفتصد و پنجاه هزار تن

4

تعداد جذب دانشجوی کارشناس ارشد در دانشگاه های سراسری و آزاد اسلامی حدود یک صد و پنجاه هزار تن

5

تعداد متقاضیان دکترا حدود سیصد هزار تن

6

تعداد جذب دانشجوی دکترا در دانشگاه های سراسری و آزاد اسلامی حدود پانزده هزار تن


3-      آسیب شناسی:

 

ردیف

عنوان

1

عدم استفاده از توان علمی و مهارتی افراد متقاضی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به عنوان دانشجو در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد

2

عدم استفاده از توان علمی و مهارتی دانش آموختگان در حوزه های مختلف کشور هم‌چون: صنایع، علوم اجتماعی، کشاورزی و ...

3

ادامه تحصیل از متقاضیان در کشورهای خارجی و خروج ارز از کشور

4

ادامه تحصیل از متقاضیان در کشورهای خارجی و فرار مغزها

5

ادامه تحصیل از متقاضیان در کشورهای خارجی و تغییر الگوهای رفتاری و فرهنگی آنها در هنگام بازگشت به کشور

6

ادامه تحصیل از متقاضیان در کشورهای خارجی و عدم تحقق تشکیل خانواده در ایران و یا به وجود آمدن مشکلات خانوادگی

7

استفاده از تحقیقات و پژوهش های این دانشجویان در دانشگاه های خارج از کشور در حوزه های مختلف و ارتقای رتبه های علمی این دانشگاه ها  کشورها توسط این دانشجویان

8

صرف زمان و هزینه بی مورد در کلاس های آمادگی کنکور دکترا و کارشناسی ارشد

9

به هدر رفتن زمان و عمر جوانان در کلاس های آمادگی کنکور دکترا و کارشناسی ارشد

10

برگزاری دوره ها و کلاس ها تحت عنوان های مختلف و شرکت افراد به عنوان فراگیر، دانشپذیر و ... و صرف هزینه چند ده میلیون تومانی و عدم ارایه مدرک معتبر

11

ارایه سوابق کاری به دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و موسسات کشورهای اروپایی و صرف هزینه چند ده میلیون تومانی و دریافت مدارک دکترا، کارشناس ارشد و ... که مورد تایید وزارت علوم نمی باشد .

12

دریافت آمایش سرزمینی بر اساس نیروهای انسانی مورد نیاز کشور براساس مدرک، مقطع، صنایع، علوم، فناوری، علوم انسانی، جنسیت، مشاغل، کارآفرینی، صادرات دانش فنی و مهندسی به کشورهای همسایه، صادرات دانش فنی و مهندسی سایر کشورها  و ... از سازمان مدیریت و برنامه ریزی ( به احتمال قوی وجود ندارد)

13

دریافت آمایش سرزمینی بر اساس نیروهای انسانی مورد نیاز کشور براساس مدرک، مقطع، صنایع، علوم، فناوری، علوم انسانی، جنسیت، مشاغل، کارآفرینی، صادرات دانش فنی و مهندسی به کشورهای همسایه، صادرات دانش فنی و مهندسی سایر کشورها  و ... از سازمان آمار ( به احتمال قوی وجود ندارد)

14

سایر موارد

 

 

 

 

 

 

4-      روش اجرای طرح  :

 

ردیف

عنوان

1

انتخاب و تفکیک روش اجرایی رشته های دانشگاه ها و مراکز آموزشی به صورت آموزشی، پژوهشی، پروژه محور، ترکیبی و ...

2

انتخاب و تفکیک دانشگاه های کشور (سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی) برای اجرای مقاطع تحصیلی مختلف

3

فراخوان از کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها، ارگان ها، دستگاه ها، واحدهای تولیدی صنعتی و ... برای اعلام طرح ها، پروژه ها، موضوع های تحقیقاتی و مطالعاتی و ...

4

گردآوری و طبقه بندی طرح ها، پروژه ها، موضوع های تحقیقاتی و مطالعاتی و ...

5

طبقه بندی طرح ها، پروژه ها، موضوع های تحقیقاتی و مطالعاتی و ... بر اساس رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برای اجرا توسط دانشجویان دکترا و کارشناس ارشد

6

رتبه بندی و تعیین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسری برای اجرای اکثر مقاطع تحصیلی دکترا و کارشناس ارشد و مقطع کارشناسی در رشته های خاص هم‌چون: هسته ای، مکانیک، پلیمر، نفت و ...

7

رتبه بندی و تعیین دانشگاه های آزاد اسلامی  برای اجرای اکثر مقاطع تحصیلی دکترا و کارشناس ارشد و مقطع کارشناسی در رشته های خاص هم‌چون: هسته ای، مکانیک، پلیمر، نفت و ...

8

رتبه بندی و تعیین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سراسری برای اجرای اکثر مقاطع تحصیلی کارشناسی و کاردانی هم‌چون: دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه ای و ... و مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد در رشته های خاص و پژوهش محور یا پروژه محور

9

آمایش سرزمینی

10

اصلاح قوانین و مقررات مرتبط در این خصوص

 

 

 

 

 

گفتار چهارم

نمونه ارایه شده در سال 1378 که توسط مسوولان وقت اجرایی نشده و بعد از 15 سال در دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی اجرایی شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیشنهادهایی برای شکستن سد کنکور در کلیه مقاطع تحصیلی در سال 1378

 

scan0006 -کنکور.jpg
چارچوب آموزش عالی  و صلاحیت ملی ایران 

 

 

 

 

 

 

 

گفتار پنجم

روش های اجرایی رشته‌های مورد نیاز آموزش عالی در حوزه‌های علم، فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی اسلامی ایرانی

 

 

 

1-                تحقق جایگاه مفهومی سبک زندگی سالم

2-                پیشنهاد: رشته‌های آموزشی حوزه‌های علم و فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی می تواند به صورت نمونه در دانشگاه جامع علمی - کاربردی عملیاتی و اجرایی گردد.

3-                برگزاری رشته‌های آموزشی حوزه‌های علم و فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی به دو سیستم ذیل:

 

 

ردیف

عنوان

1

ترمی

2

پودمانی

 

5-روش های برگزاری رشته‌های آموزشی حوزه‌های علم و فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی  (بلند مدت کوتاه مدت)

 

ردیف

عنوان

1

حضوری

2

نیمه حضوری

3

مکاتبه ای = کلاس های غیرحضوری با معرفی منبع آموزشی و شرکت در آزمون

4

آموزش از راه دور = کلاس های مجازی از طریق اینترنت

5

کارگاه آموزشی

6

سمینار تخصصی

7

انجام پروژه تخصصی با هدایت استاد راهنما و مشاور

8

ارایه نمونه کار

9

سایر موارد با ذکر نام و روش اجرایی

6-

 

 

 

7- جدول توضیحی رشته‌ها، دوره‌ها و دروس  آموزشی حوزه‌های علم و فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی

 

ردیف

عنوان حوزه

عنوان گروه آموزشی

1

رفتارهای فردی

مهارت‌های زندگی فردی

2

سبک و فرهنگ زندگی خانوادگی

مهارت‌های کاربردی زندگی مشترک

3

رفتار اجتماعی مردم

علوم اجتماعی کاربردی

4

حرفه صنوف مردم

علوم اقتصادی کاربردی

5

رفتارهای سازمانی

علوم اقتصادی کاربردی

6

تعامل با مردم سایر کشورها

روابط بین‌الملل

7

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عدالت

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عدالت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گفتار ششم

دوران زندگی بانوان

 و فهرست رشته‌های آموزشی مرتبط با رویکرد تمدن سازی اسلامی ایرانی

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گفتار هفتم

فهرست رشته‌های آموزشی حوزه‌های علم، فناوری و مهارتی با رویکرد تمدن سازی اسلامی ایرانی


 

 

رشته‌های پیشنهادی سبک زندگی سالم

 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

1

مدیریت سبک زندگی -  علم و مهارت های زندگی کاربردی

مهارت‌های کاربردی زندگی فردی و مشترک (خانواده‌ی سالم-زندگی خانوادگی = مهارت‌های زندگی خانوادگی- علم زندگی- علم و مهارت زندگی - مهارت ها و علوم زندگی مشترک کاربردی - خانواده‌ی متعالی)

سبک زندگی سالم و الگوی یشرفت و عدالت

2

مدیریت سبک زندگی - بانوان

3

مدیریت سبک زندگی جوانان و نوجوانان

4

مدیریت سبک زندگی مدیریت خانواده

5

مدیریت سبک زندگی مدیریت تندرستی

6

سواد کاربری

7

سبک زندگی ایرانیان- دوران اسلامی

8

سبک زندگی ایرانیان- پیش از اسلام

9

مدیریت سبک زندگی


دسته بندی رشته های ورزشی

 

 

ورزش های توپ و تور

 

ورزش های میدانی

 

ورزش های راکتی

ردیف

رشته ورزشی

ردیف

رشته ورزشی

ردیف

رشته ورزشی

1

بسکتبال

1

سوارکاری

1

تنیس روی میز

2

فوتبال

2

هاکی

2

تنیس

3

والیبال

3

چوگان

3

بدمینتون

4

هندبال

4

گلف

4

اسکواش

5

فوتسال

5

بیسبال

 

 

6

راگبی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ورزش های رزمی

 

ورزش های آبی

 

ورزش های پیست و کوهستان

ردیف

رشته ورزشی

ردیف

رشته ورزشی

ردیف

رشته ورزشی

1

تکواندو

1

شنا

1

اسکی

2

جودو

2

قایقرانی

2

اسکیت

3

کاراته

3

کوه‌پیمایی و کوهنوردی

4

ورزش های رزمی

3

نجات غریق

4

سنگ نوردی و صعودهای ورزشی

5

ووشو

4

غواصی

5

دوچرخه سواری

6

کونگ فو

5

واتر پلو

6

موتورسواری

7

بوکس

6

اسکی روی آب

7

اتومبیلرانی

8

شمشیر بازی

7

شیرجه

 

 

9

کشتی

8

موج سواری

 

 

10

کشتی باچوخه

 

 

11

ورزش‌های رزمی پارسی

 

 

 

 


 

 

 

 

ورزش های تیراندازی

 

ورزش های قدرتی

 

 

ردیف

رشته ورزشی

ردیف

رشته ورزشی

 

 

1

تیر اندازی

1

وزنه برداری

 

 

2

تیراندازی با کمان

2

پرورش اندام

 

 

 

دارت

3

زورخانه ای

 

 

 

 

 

 

 

ورزش های آمادگی جسمانی

ردیف

رشته ورزشی

1

دو و میدانی

2

ژیمناستیک

3

آمادگی جسمانی و ایروبیک

4

ورزش های سه گانه


رشته‌های پیشنهادی تربیت بدنی و علوم ورزشی

 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

1

دو و میدانی

موجود است

 

علم و فناوری تربیت بدنی و علوم ورزشی

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

2

فوتسال

موجود است

 

3

آمادگی جسمانی

موجود است

 

4

ژیمناستیک

موجود است

 

5

شنا

موجود است

 

6

دوچرخه سواری

موجود است

 

7

تیراندازی

موجود است

 

8

تیراندازی با کمان

موجود است

 

9

چوگان

موجود است

 

10

اسکواش

موجود است

 

11

هنر رزم ملی ایران (کونگ فو)

موجود است

 

12

بوکس

موجود است

 

13

کوهپیمایی و کوه نوردی

موجود است

 

14

سنگ نوردی و صعودهای ورزشی

موجود است

 

15

ورزش پهلوانی و زورخانه ای

موجود است

 

16

جودو

موجود است

 

17

راگبی

موجود است

 

18

واترپلو

موجود است

 

19

کاراته

موجود است

 

 

 

20

غواصی

موجود است

 

 

 

21

والیبال

موجود است

 

 

 

22

بسکتبال

موجود است

 

 

 

23

پرورش اندام

موجود است

 

 

 

24

وزنه برداری

موجود است

 

 

 

25

ورزش سالمندان

موجود است

 

 

 

26

ورزش معلولان

موجود است

 

 

 


 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

27

فوتبال

موجود است

 

علم و فناوری تربیت بدنی و علوم ورزشی

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

28

کشتی

موجود است

 

29

سوارکاری

موجود است

 

30

هندبال

موجود است

 

31

اسکیت

موجود است

 


 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

1

تنیس روی میز

 

علم و فناوری تربیت بدنی و علوم ورزشی

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

2

تنیس

 

3

بدمینتون

 

4

دفاع شخصی

 

5

ووشو

 

6

ورزش های رزمی پارسی

 

7

ورزش های رزمی

 

8

یوگا

 

9

شمشیر بازی

 

10

موتورسواری

 

11

اتومبیلرانی

 

12

قایقرانی

 

13

نجات غریق

 

14

اسکی روی آب

 

15

شیرجه

 

16

موج سواری

 

17

اسکی

 

18

ورزش‌های هوایی

 

19

کشتی باچوخه

 

 

 

20

شهرنوردی (پارکور)

 

 

 

21

ورزش‌های روستایی و عشایری

 

 

 

22

بولینگ

 

 

 

23

هاکی

 

 

 

24

گلف

 

 

 

25

کبدی

 

 

 

26

پاورلیفتینگ

 

 

 


 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

27

بیلیارد

 

علم و فناوری تربیت بدنی و علوم ورزشی

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

28

دارت

 

29

مچ اندازی

 

30

کریکت

 

31

بیسبال

 

32

جوجیستو

 

33

کیک بوکسینگ

 

34

آیکیدو

 

35

تای چی

 

36

موای تای

 

37

سپک تاکرا

 

38

سافت بال

 

 


 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

1

داوری رشته‌های ورزشی توپ و تور

 

 

علم و فناوری تربیت بدنی و علوم ورزشی

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

2

داوری رشته‌های ورزشی میدانی

 

 

3

داوری رشته‌های ورزشی راکتی

 

 

4

داوری رشته‌های ورزشی رزمی

 

 

5

داوری رشته‌های ورزشی آبی

 

 

6

داوری رشته‌های ورزشی پیست و کوهستان

 

 

7

داوری رشته‌های ورزشی تیراندازی

 

 

8

داوری رشته‌های ورزشی قدرتی

 

 

9

داوری رشته‌های ورزشی آمادگی جسمانی

 

 

10

بدنسازی رشته‌های ورزشی توپ و تور

 

 

11

بدنسازی رشته‌های ورزشی میدانی

 

 

12

بدنسازی رشته‌های ورزشی راکتی

 

 

13

بدنسازی رشته‌های ورزشی رزمی

 

 

14

بدنسازی رشته‌های ورزشی آبی

 

 

15

بدنسازی رشته‌های ورزشی پیست و کوهستان

 

 

16

بدنسازی رشته‌های ورزشی تیراندازی

 

 

17

بدنسازی رشته‌های ورزشی  قدرتی

 

 

18

بدنسازی رشته‌های ورزشی آمادگی جسمانی

 

 

 

 

 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

19

آمادگی جسمانی - قهرمانی

 

 

علم و فناوری تربیت بدنی و علوم ورزشی

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

20

آمادگی جسمانی -تندرستی

 

 

21

استعدادیاب رشته‌های ورزشی

 

 

22

مهندسی طراحی و تولید وسایل و دستگاه های ورزشی

 

 

23

فیزوتراپ ورزشی

 

 

24

ورزش‌های الکترونیک E-Sports

 

 


 

نمودار رشته هاي حقوق

 

حقوق فني

حقوق فرا فناوري

حقوق فناوري

حقوق ورزش

حقوق پرشكي

حقوق فناوري اطلاعات

حقوق فناوري ارتباطات

حقوق مهندسي پزشكي

حقوق صنعت برق و الكترونيك

حقوق صنعت هوا و فضا

 

 

حقوق فناوري رايانه

حقوق فناوري شبكه

حقوق فناوري مخابرات

حقوق فناوري رسانه

 

 

 

 

 

حقوق فناوري سايبر

حقوق فناوري اينترنت

حقوق فناوري ماهواره

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حقوق علمي (نظري)

حقوق كيفري

حقوق مدني (خصوصي)

حقوق بين الملل

حقوق عمومي

حقوق داخلي

حقوق بين الملل

حقوق داخلي

حقوق بين الملل

حقوق معاهدات

حقوق سازمانها

حقوق اداري

حقوق مالياتي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


رشته‌های پیشنهادی حقوق فنی

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

1

حقوق صنعت هوا و فضا

 

حقوق کاربردی

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

2

حقوق فناوری سایبر

 

3

حقوق فناوری اینترنت

 

4

حقوق فناوری ماهواره

 

5

حقوق فناوری رسانه

 

6

حقوق مطبوعات

 

7

حقوق مهندسی پزشکی

 

8

حقوق صنعت برق و الکترونیک

 

9

حقوق داوری

 

10

حقوق بانوان

 

11

حقوق کودک

 

12

حقوق نظامی

 

13

حقوق آب (دریا و ...)

 

14

حقوق مواد مخدر و مواد روانگردان

 

15

حقوق میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری

 

16

حقوق ورزش

منسوخ شده جامع

17

حقوق پزشکی

در سایر دانشگاه‌ها موجود است

18

حقوق محیط زیست

در سایر دانشگاه‌ها موجود است

19

حقوق تجارت یا اقتصاد

در سایر دانشگاه‌ها موجود است

20

حقوق مالکیت فکری و معنوی

در سایر دانشگاه‌ها موجود است

 

 

21

حقوق ارتباطات

در سایر دانشگاه‌ها موجود است

 

 

22

حقوق بین الملل در میادین مشترک نفت و گاز

در سایر دانشگاه‌ها موجود است

 

 


رشته‌های پیشنهادی موسیقی و نمایش

 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

1

موسیقی موسیقی شناسی بومی

 

 

علم و فناوری موسیقی و نمایش

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

2

موسیقی موسیقی شناسی ایران

 

 

3

موسیقی موسیقی شناسی آسیا

 

 

4

موسیقی موسیقی شناسی آفریقا

 

 

5

موسیقی موسیقی شناسی اروپا

 

 

6

موسیقی موسیقی شناسی آمریکا

 

 

7

موسیقی موسیقی شناسی اقیانوسیه

 

 

8

طراحی و ساخت سازهای کلاسیک

 

9

طراحی و ساخت سازهای ایرانی

 

 

10

صدابرداری موسیقی

 

 

11

نمایش شاد ایرانی

 

 

12

نمایش - موسیقی

 

 

13

مدیحه و مرثیه سرایی

 

 

14

شبیه خوانی (تعزیه)

 

 

15

سواد موسیقایی

 

 

16

بدلکاری

 

 

 

 


 

رشته‌های پیشنهادی معماری و گرایش ها

 

 

 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

1

معماری  - معماری سنتی نواحی ایران (معماری افلیم ایران)

 

 

علم و فناوری مدیریت گردشگری، مدیریت میراث فرهنگی، مدیریت صنایع دستی

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

2

معماری  - آرایه و چیدمان (دکوراسیون)

 

 

3

معماری  - معماری اقامتگاه‌های گردشگری

 

 

4

معماری  - معماری منظر

 

 


رشته‌های پیشنهادی گردشگری و میهمانداری اقامتی و پذیرایی

 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

1

اقتصاد گردشگری

 

 

علم و فناوری مدیریت گردشگری، مدیریت میراث فرهنگی، مدیریت صنایع دستی

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

2

حساب‌های اقماری گردشگری

 

 

3

گردشگری ماجراجویانه

 

 

4

گردشگری کم توانان و معلولان

 

 

5

بوم گردشگری

 

 

6

زمین گردشگری

 

 

7

گردشگری مردم شناسانه (فرهنگی)

 

 

8

گردشگری رویدادها

 

 

9

گردشگری دریایی

 

 

10

گردشگری ورزشی

 

 

11

گردشگری علمی - صنعتی

 

 

12

گردشگری دینی

 

 

13

اعتباربخشی تاسیسات و موسسات گردشگری

 

 

14

نگه داری و تعمیرات دستگاه های صنایع دستی

 

 

15

طراحی صنایع دستی

 

 

16

دیپلماسی  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

 

 

17

میهمانداری در سفر

 

 

18

قنادی

 

 

19

بازیابی صنایع دستی

 

 

 

 

20

مدیریت طراحی و توسعه نمانام در  میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

 

 

 

 

21

عکاسی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

 

 

 

 

 

 

رشته‌های پیشنهادی کشاورزی

 

 

 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

 

 

1

دامپروری - پرورش صنعتی کرم ابریشم

 

 

علم و فناوری کشاورزی و دامپروری

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

2

دامپروری - پرورش صنعتی زالو

 

 

3

دامپروری - پرورش صنعتی شتر مرغ

 

 

4

دامپروری - پرورش صنعتی گوسفند

 

 

5

دامپروری - پرورش صنعتی شتر

 

 

6

فناوری زراعت تولید زعغران

 

 

7

مهندسی ژنتیک محصولات تراریخته

 

 

8

پرورش پرندگان خانگی

 

 

 

 

9

دامپروری پرورش حیوانات چهارپا

 

 

 

 

 


رشته‌های پیشنهادی مهندسی، مدیریت و  اقتصادی کاربردی

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

۱

اقتصاد دیجیتال

 

علم و فناوری مدیریت و  اقتصادی کاربردی

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

۲

هوش مصنوعی (گرایش‌ها)

 

۳

علوم شناختی (گرایش‌ها)

 

۴

زیست فناوری (گرایش‌ها)

 

۵

مدیریت اسناد فنی

 

۶

مدیریت فروش

 

۷

مدیریت تحقیق و توسعه

 

۸

مدیریت قراردادها

 

۹

مهندسی مجدد سازمانی

 

10

مهندسی ارزش

 

11

مهندسی عوامل انسانی

 

12

مهندسی انرژی

 

13

مدیریت طراحی و توسعه نمانام (Brand)

 

14

مدیریت استعدادیابی

 

15

مدیریت دانش

 

16

مدیریت سازمانی و صنوف

17

حسابداری اموال

 

18

مدیریت مالی

 

19

حسابداری انبار

 

20

مدیریت انبار

 

21

بازاریابی در فضای مجازی

 

22

کسب و کار در فضای مجازی

 

23

مدیریت بهره‌وری

 

 

 

 

 

 

 

 

 




ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

24

تبدیل علم و ایده به ثروت و محصول

 

علم و فناوری مهندسی کاربردی

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

25

طراحی، ساخت و تولید محصول

 

26

مدیریت کنترل پروژه

 

27

مدیریت کنترل تولید

 

28

طراحی و ساخت وسایل نقلیه با انرژی های تجدیدپذیر

 

29

مدیریت  تضمین کیفیت و کنترل کیفیت

 

30

مهندسی نوآوری نظام یافته -TRIZ

 

31

مهندسی کاربردی نگهداری و تعمیرات

 

32

راهبری ماشین آلات سنگین

 

33

راهبری جرثقیل ها

 

34

اتوماسیون صنعتی

 

35

کنترل و کیفیت مواد خوراکی و آشامیدنی

 

 

 

36

مهندسی مخابرات (ارتباطات ) سوئیچهای شبکه ثابت

 

علم و فناوری مهندسی کاربردی مخابرات

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

37

مهندسی مخابرات (ارتباطات ) سوئیچهای مخابرات سیار

 

38

مهندسی مخابرات (ارتباطات ) مخابرات نوری

 

39

مهندسی مخابرات (ارتباطات ) شبکه رادیوئی مخابرات سیار

 

40

مهندسی مخابرات (ارتباطات ) شبکه زیر ساخت مخابراتی

 

41

مهندسی مخابرات (ارتباطات ) شبکه ارتباطات داده ها

 

 


 

 


ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

42

مهندسی محیط زیست هسته ای

 

علم و فناوری محیط زیست

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عدالت

43

ممیزی محیط زیست

 

44

میکروبیولوژی محیط زیست

 

45

شیمی محیط زیست

 

46

فیزیک محیط زیست

 

47

روابط بین الملل محیط زیست

 

48

مهندسی معدن گرایش محیط زیست

 

49

مدیریت بحران محیط زیست

 

50

غواصی زیست محیطی

 

51

ارزیابی محیط زیست

 

52

مدل سازی محیط زیست

 

53

اکوتوریسم محیط زیست

 

54

علوم سیاسی سیاست محیط زیست

 

55

مدیریت کیفیت  ایمنی بهداشت حفظ محیط زیست

 

56

مدیریت حفظ محیط زیست میادین و سکوهای دریایی

 

57

مدیریت بحران در میادین و سکوهای دریایی

 

علم و فناوری نفت، گاز و پتروشیمی

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عدالت

58

نگهداری و تعمیرات تاسیسات دریایی در زیر آب

 

59

ژئوفیزیک زیر دریایی

 

60

مهندسی خوردگی در دریا

 

61

مهندسی میادین مشترک نفت و گاز اکتشاف

 

62

مهندسی میادین مشترک نفت و گاز استخراج

 

63

مهندسی میادین مشترک نفت و گاز فرآوری

 

64

جمع آوری و تصفیه فاضلابهای بهداشتی شهرک های مسکونی کارکنان میادین نفت و گاز

 

65

جمع آوری و تصفیه پسابهای صنعتی تاسیسات نفت ، گاز و پتروشیمی

 

 

 

 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

66

پیوست نگار زیست محیطی

 

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عدالت

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عدالت

67

پیوست نگار و ارزیابی اجتماعی

 

68

پیوست نگار و ارزیابی تندرستی

 

69

آمایش کاربردی و بنیادی

 

70

نظام سازی

 

71

فقه و حقوق اسلامی

 

72

عدالت

 

73

دیپلماسی

 

روابط بین‌الملل ( مدیریت

امنیت و دفاع ملی)

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

74

مدیریت راهبردی (استراتژیک)

 

75

امنیت و دفاع ملی

 

76

آینده پژوهی

 

 

77

صلح شناسی

 

 

78

دفاع سایبری

 

79

فضای مجازی

 

 

 

 

 


رشته‌های پیشنهادی علوم اجتماعی کاربردی

 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

۱

تربیت مدرس(گرایش ها)

تربیت مدرس

سبک زندگی سالم و الگوی پیشرفت و عدالت

۲

اخلاق کاربردی

اندیشه‌ی کاربردی

سبک زندگی سالم

۳

نقد کاربردی

 

 

۴

اندیشه‌ی اندیشمندان پیش از اسلام

 

۵

اندیشه‌ی اندیشمندان دوران اسلامی

 

۶

اندیشه‌ی اندیشمندان دوران معاصر قبل از انقلاب

 

۷

اندیشه‌ی اندیشمندان دوران معاصر بعد از انقلاب

 

۸

حکمت و فلسفه ایران

 

۹

ایران شناسی کاربردی


 

ردیف

رشته‌ی آموزشی

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد

دکترا

زیر گروه آموزشی

حوزه، گروه هدف

10

معرفت شناسی انسان

معرفت شناسی کاربردی

سبک زندگی سالم

11

معرفت شناسی بانوان

12

معرفت شناسی کودکان

 

 

13

معرفت شناسی نوجوانان

 

 

14

معرفت شناسی جوانان

 

 

15

معرفت شناسی فقه

 

16

پژوهش کاربردی

 

علوم اجتماعی کاربردی (علوم کاربردی زندگی  = مدیریت و اجرای پروژه‌های اجتماعی- اقتصادی= فن پژوهش= تربیت پژوهشگر= جامعه شناسی کاربردی)

سبک زندگی سالم

17

افکارسنجی

 

18

اعتبارسنجی

 

19

امور فرهنگی کاربردی

 

20

علوم اجتماعی کاربردی

 

21

علوم سیاسی کاربردی

 

22

ارزیابی سبک زندگی

 

23

پیوست نگاری فرهنگی

 

 


 

 

 

 

 

گفتار هشتم

احیای رشته های مرتب با سلامتی

طب سنتی (پزشکی ایرانی)

در دانشگاه جامع


 

توجه

 

1-                طبق سند سیاست‌های کلی سلامت و تایید بر طب سنتی، داورهای گیاهی و گیاهان داوریی

2-                تغییر نام از سلامتی به تندرستی به دلیل خارج شدن از وزارت بهداشت

 

 

ابلاغ سیاست‌های کلی «سلامت»

 

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

سیاست های کلی سلامت

۱ ـ ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزش‌های انسانی- ‌اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه.

۱-۱- ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در محیط‌های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش‌های اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه‌ای.

۲-۱- آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسؤولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه.

۲- تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت:

۱-۲- اولویت پیشگیری بر درمان.

۲-۲- روزآمد نمودن برنامه‌های بهداشتی و درمانی.

۳-۲- کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی.

۴-۲- تهیه پیوست سلامت برای طرح‌های کلان توسعه‌ای.

۵-۲- ارتقاء شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه آسیای جنوب غربی.

۶-۲- اصلاح و تکمیل نظام‌های پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانونمند از حقوق مردم و بیماران و اجرای صحیح سیاست‌های کلی.

۳- ارتقاء سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی سالم ، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی.

۴ - ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید فرآورده‌ها و مواد اولیه دارویی، واکسن، محصولات زیستی و ملزومات و تجهیزات پزشکی دارای کیفیت و استاندارد بین‌المللی.

۵ - ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القائی و اجازه تجویز صرفاً بر اساس نظام سطح‌بندی و راهنماهای بالینی، طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور و سیاست‌گذاری و نظارت کارآمد بر تولید، مصرف و واردات دارو، واکسن، محصولات زیستی و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات.

۶- تأمین امنیت غذایی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی، آب و هوای پاک، امکانات ورزشی همگانی و فرآورده‌های بهداشتی ایمن همراه با رعایت استانداردهای ملی و معیارهای منطقه‌ای و جهانی.

۷- تفکیک وظایف تولیت، تأمین مالی و تدارک خدمات در حوزه سلامت با هدف پاسخگویی، تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی مطلوب به مردم به شرح ذیل:

۱-۷- تولیت نظام سلامت شامل سیاست‌گذاری‌های اجرایی، برنامه ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی و نظارت توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

۲-۷- مدیریت منابع سلامت از طریق نظام بیمه با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری سایر مراکز و نهادها.

۳-۷- تدارک خدمات توسط ارائه کنندگان خدمت در بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی.

۴-۷- هماهنگی و ساماندهی امور فوق مطابق ساز و کاری است که قانون تعیین خواهد کرد.

۸- افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و تأکید بر پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، اثربخشی، کارآیی و بهره‌وری در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق برنظام سطح بندی و ارجاع از طریق:

۱-۸- ترویج تصمیم‌گیری و اقدام مبتنی بر یافته‌های متقن و علمی در مراقبت‌های سلامت، آموزش و خدمات با تدوین استانداردها و راهنماها، ارزیابی فناوری‌های سلامت، استقرار نظام سطح‌بندی با اولویت خدمات ارتقاء سلامت و پیشگیری و ادغام آن‌ها در نظام آموزش علوم پزشکی.

۲ -۸ - افزایش کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های سلامت با استقرار و ترویج نظام حاکمیت بالینی و تعیین استانداردها.

۳-۸- تدوین برنامه جامع مراقبتی، حمایتی برای جانبازان و جامعه معلولان کشور با هدف ارتقاء سلامت و توانمندسازی آنان.

۹- توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی با هدف:

۱-۹- همگانی ساختن بیمه پایه درمان.

۲-۹- پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد.

۳-۹- ارائه خدمات فراتر از بیمه پایه توسط بیمه تکمیلی در چارچوب دستورالعمل‌های قانونی و شفاف به گونه‌ای که کیفیت ارائه خدمات پایه درمانی همواره از مطلوبیت لازم برخوردار باشد.

۴-۹- تعیین بسته خدمات جامع بهداشتی و درمانی در سطح بیمه‌های پایه و تکمیلی توسط وزارت بهداشت و درمان و خرید آنها توسط نظام بیمه‌ای و نظارت مؤثر تولیت بر اجرای دقیق بسته‌ها با حذف اقدامات زاید و هزینه‌های غیرضروری در چرخه معاینه، تشخیص بیماری تا درمان.

۵-۹- تقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی.

۶-۹- تدوین تعرفه خدمات و مراقبت‌های سلامت مبتنی بر شواهد و بر اساس ارزش افزوده با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی.

۷-۹- اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت عملکرد، افزایش کارآیی، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزه‌های مثبت ارائه کنندگان خدمات و توجه خاص به فعالیت‌های ارتقاء سلامت و پیشگیری در مناطق محروم.

۱۰- تأمین منابع مالی پایدار در بخش سلامت با تأکید بر:

۱-۱۰- شفاف سازی قانونمند درآمدها، هزینه‌ها و فعالیت‌ها.

۲-۱۰- افزایش سهم سلامت، متناسب با ارتقاء کیفیت در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، از تولید ناخالص داخلی و بودجه عمومی دولت به نحوی که بالاتر از میانگین کشورهای منطقه باشد و اهداف سند چشم‌انداز تحقق یابد.

۳-۱۰- وضع عوارض بر محصولات و مواد و خدمات زیان‌آور سلامت.

۴-۱۰- پرداخت یارانه به بخش سلامت و هدفمندسازی یارانه‌های بهداشت و درمان با هدف تأمین عدالت و ارتقاء سلامت بویژه در مناطق غیربرخوردار و کمک اختصاصی به اقشار نیازمند و دهک‌های پایین درآمدی.

۱۱- افزایش آگاهی، مسؤولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

۱۲- بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران.

۱-۱۲- ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

۲-۱۲- استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن.

۳-۱۲- تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی.

۴-۱۲- نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی.

۵-۱۲- برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی.

۶-۱۲- اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه.

۱۳- توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه‌ای و دارای مهارت و شایستگی‌های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور.

۱۴- تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارائه خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام